Julbak nummer 2

Förra helgen var det lussekatternas tur. Det har ju varit en massa artiklar om lussekatter och kvarg/Kesellas vara eller icke vara som ingrediens i dessa, både i Buffé och Aftonbladet.

Sen jag började använda Kesella i mina lussebullar har jag inte misslyckats en gång. Den blir otroligt saftiga och goda så jag är jättenöjd med det recept jag har. Går säkert att göra fantastiska lussekatter utan Kesella också, men jag gillar mina lussekatter som de är!

Lussebullar

50 g jäst

100 g smör

5 dl mjölk

250 g Kesella (lätt)

1 g saffran

1,5 dl socker

0,5 tsk salt

ca 17 dl mjöl

Sätt ugnen på 250 grader.

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Häll degspadet över jästen och rör om så att jästen löser sig.

Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl.

Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut till ca 35 lussekatter. Lägg dem på bakplåtspapper eller smord plåt. Garnera med russin (tryck ner dem riktigt långt, de har en tendens att sticka upp och hamna “ovanpå” lussekatten i ugnen annars).

Låt jäsa övertäckt i ytterligare 30 min.

Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5-8 min.

Njut med glögg, det är Blossa saftglögg som skymtar här i bakgrunden. Min favorit!

DSC_0243

DSC_0240

Hoppas att ni har haft en fin andra advent!

Andra advent

Publicerat i Recept

Kommentera

