Semlor

Skulle man inte kunna säga att semlor är ett av våra mest omdiskuterade fikabröd?

Till exempel anser många att fastlagsbullarna är väldigt överskattade sett till två avseenden: Priset och smaken. Bakverket i sig är ju ganska simpelt med endast en luftig vetedeg i kombination med vispad grädde och lite mandelmassa. Visst är det lite jobb att snickra ihop en semla, men nog har bagerierna en hel del marginal på varje bulle!

Andra har åsikter om NÄR semlorna bör finnas att köpa på caféer och bagerier. Fettisdagen infaller i år den 4 mars, men färdiga semlor har funnits att köpa ända sen december vilket kan uppröra en del. Dock inte mig…

Det tredje och den trevligaste frågan att diskutera tycker jag är HUR semlorna ska ätas. Det blir ju rätt kladdigt att äta som en hamburgare genom att pressa ner locket mot grädden. En del kanske använder sked, själv brukar jag plocka av locket, försöka få med mig en del av grädden genom att skrapa av den och sen äta locket för sig och botten sen. Hur gör ni?

Häromveckan gjorde vi egna semlor hemma vilket jag nog tycker är godast eftersom man får dem precis som man vill ha dem. Jag brukar gröpa ur botten lite och blanda ner brödsmulorna i grädden tillsammans med mandelmassan. Jag är inte så förtjust i mandelmassa som en stor blaffig klump i mitten.

Jag hittade ett recept som utlovade luftiga semlor, och jag tycker nog att receptet levde upp till det. Bullarna blev jättebra! 

Då jag inte ville få en massa bullar över bakade jag bara på knappt hälften av degen. Dessutom gjorde jag bullarna ganska små, jag tycker de där stora semlorna man köper ibland är så mastiga. Hellre äter jag två mindre i så fall.

Semla

Hembakta semlor (bulldegen från Allt om mat)

150 g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1,5 dl strösocker

2 tsk stött kardemumma

0,5 tsk salt

15 dl vetemjöl

100 g mandelmassa

4 dl vispgrädde

florsocker

Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm blandningen till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en deg och knåda den ca 5 min i assistent eller 10 min för hand. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.

Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela i 26 bitar. Rulla till runda bullar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Grädda bullarna mitt i ugnen ca 10 minuter eller tills de har blivit gyllenbruna. De ska inte få för mycket färg, mina blev på gränsen. Låt kallna på galler.

Vispa grädden. Riv mandelmassan smått. Dela varje bulle och skrapa bort/gröp ur lite bröd från bottendelen.

Blanda i mandelmassan och brödsmulorna i grädden. Spritsa/klicka ut grädde på varje semla (använd en öppen sprits, annars kan det vara svårt att trycka ut grädden då den kan ha lite bröd- och mandelmassklumpar) och lägg på locket. Sikta över lite florsocker.

Klart!

Semla2

Tagged with:
Publicerat i Efterrätt och fika, Recept
3 comments on “Semlor
  1. grillerverket skriver:

    Min mor gjorde så här. Hon tog ut så mycket som möjligt ur bullen. Därefter blandades det med grädden. Mandelmassan avstod hon ifrån. Därefter gjordes fastlagsbullarna som sedan serverades i en djup tallrik med varm mjölk. Ca 15 fastlagsbullar gick åt till mig och mina bröder.

  2. Krille skriver:

    Jag brukar också ta bort locket och äta det först, men jag skrapar inte bort grädden. Det är lite av en sport att sen ta en tugga av bullen så att det fastnar grädde på nästippen. Så gjorde alltid Ture Sventon nämligen. =)
    //K

Kommentera

