Tomatsås till pasta

Jag har alltid tyckt att tomatsås låtit så, ja hur ska jag säga, kanske torftigt, eller “omättande” alltså att man inte skulle bli så mätt på det.

Jag har tänkt om kan jag säga! Förra veckan önskade sonen sig tomatsås en dag, så det blev det såklart. Jag tycker det är en bra ambition att ha en vegetarisk dag i veckan, även om det inte alltid uppfylls hos oss.

Den här vegetariska pastasåsen var i alla fall en riktig höjdare, vi serverade den med penne. Låt den (pastasåsen alltså) koka länge för bästa smak.

Tomatsås

4-5 portioner

2 vitlöksklyftor

1 liten gul lök

2 morötter

500 g krossade tomater

6 färska tomater

0,5-1 dl grädde

kryddor efter smak, ex oregano, timjan, basilika. Färska eller torkade.

1 nypa socker

salt och peppar

olivolja till stekning

Hacka löken, pressa vitlöken och dela morötterna i små bitar. Fräs i lite olja på svag värme ett par-tre minuter. Mixa de färska tomaterna och häll mixen tillsammans med de krossade tomaterna i lökfräset. Tillsätt grädden, sockret och smaka av med kryddorna och salt och peppar. Låt puttra på svag värme gärna 1-2 timmar, då blir den riktigt riktigt god.

Garnera med färska kryddor. I mitt fall hade jag köpt färsk basilika som jag hackade och hade i. Tyvärr läste jag inte på ordentligt utan förvarade krukan i kylskåpet! Upptäckte mitt misstag efter två dygn då jag öppnade kylskåpsdörren och såg en förtvivlat ledsen basilika. Den åkte snabbt ut på köksbänken, men repade sig inte speciellt bra. Fick ändå åka ner i såsen och pryda toppen på den, men som ni ser rejält slokörad.

Måste läsa på påsen för de olika kryddorna jag köper hem, är ju inte alltid självklart att de ska vara i kylskåpet.

Tomatsås

Fick högsta betyg av både mig och barnen, denna kommer jag göra väldigt snart igen men då med zucchini istället för morötter. Röda linser skulle säkert också vara jättegott i, det kommer jag också att prova nån gång.

Tagged with:
Publicerat i Pasta, Recept, Vegetariskt

Kommentera

