Gårdagens mello-meny

Åh vad jag tycker det var synd att inte Shirley Clamp gick vidare igår!

Under hennes framträdande satt jag och sa “hon kommer att ta hem alltihop i finalen, kom ihåg vem som sa det”, men så kommer det ju inte att bli. Vilken besvikelse, jag brukar annars vara ganska överens med svenska folket om finalplatserna.

Jag får trösta mig med att maten i alla fall var väldigt god igår, trerätters blev det. Det är lite av tradition under melodifestivalveckorna.

Jag minns så väl när jag åt förrättssoppan första gången. Året var 2000 och jag hade fått mitt första fasta heltidsjobb efter att ha pluggat tre och ett halvt år. Jag och min man gick ut och åt middag på restaurang Spisen i Växjö för att fira, och då åt vi den här underbara soppan till förrätt, skummig och vit och len med gudomlig smak. Till varmrätt kommer jag inte ens ihåg vad vi åt, så den kan inte ha gjort intryck vare sig åt det ena eller andra hållet. Efterrätten däremot satte avtryck men av motsatt anledning. Det var glass smaksatt med ädelost och smakade väldigt speciellt. Inte så gott tyckte jag, men det gjorde ingenting när förrätten var en sån otrolig smakupplevelse!

Förrätt: Jordärtskockssoppa

4 port

600 g jordärtskockor

2 medelstora potatisar

2 vitlöksklyftor

1,5 dl vitt vin

5 dl vatten

2 hönsbuljongtärningar

3 dl vispgrädde

salt och svartpeppar

Ev. färska örtkryddor till garnering

Skala jordärtskockorna och potatisen och skär i mindre bitar. Finhacka vitlöken. Fräs först allt i lite smör, slå på vinet och låt koka ihop någon minut.

Tillsätt vatten och buljongen. Låt koka till potatisen och jordärtskockorna är mjuka, 15 min enligt Ica men jag lät det koka mer än det dubbla för att det skulle bli riktigt mjukt.

Mixa därefter soppan helt slät och skummig med mixerstav eller i matberedare. Häll i grädden och värm på. Smaka av med lite salt och peppar och servera.

Förslag till garnering: Baconströssel, parmaskinkachips eller färska örtkryddor.

Förrätt

Varmrätt: Getostfylld kyckling med parmaskinka och balsamicosås

Den här rätten blev fantastiskt god, jag som gillar en lite söt klang på maten gillade verkligen såsen och kombinationen getost och kyckling var en riktig höjdare.

Från Gourmetmorsan.

4 pers

4 kycklingfiléer

150 g getost

4 skivor parmaskinka

Balsamicosås

1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
3 msk strösocker
2-3 msk krämig balsamvinäger eller 4 msk “vanlig” balsamvinäger
3 dl rött vin
1/2-1 dl kalvfond
1 dl grädde
Ev. lite vatten
1-2 tsk maizena
Salt och peppar
Olja eller smör till stekning

Sätt ugnen på 200 gr.

Skär ett långt snitt i varje filé och fyll med en sträng av getost. Linda en parmaskinka runt varje filé och stek lite kort i stekpanna för att ge dem lite färg.

Lägg i en ugnssäker form, stick en stektermometer i den tjockaste filén och stek färdigt i ugnen till en innertemperatur på 70 grader. Det tar inte så hemskt lång tid, 10 min kanske eller nåt.

Gör under tiden såsen. Finhacka löken och fräs i en stekpanna. Tillsätt socker, balsamvinäger, vin och fond. Jag tog vitt vin istället för rött och det fungerade helt ok, men rött är nog att föredra. Låt puttra några minuter, tillsätt därefter grädden. Red vid behov med lite vatten och maizena och smaka av med salt och peppar.

Varmrätt

Vi hade klyftpotatis till:

8-10 potatisar

olivolja och salt

Skala och klyfta potatisarna. Lägg på bakplåtspapper, ringla olivolja och strö salt över. In i ugnen 200 grader tills potatisen är mjuka, ca 20-30 min. Vänd potatisen efter halva tiden och salta/ringla lite olivolja över.

Efterrätt: Ananaspaj

Paj är ju ganska mastigt som efterrätt, det passar kanske egentligen bättre som fika. Men en liten bit av den här söta ananaspajen var så himla gott att avsluta med framför TV:n!

Pajdeg:

150 g smör

1 dl socker

1 tsk bakpulver

3 dl mjöl

Fyllning:

2 stora burkar krossad ananas

2 dl crème fraiche (15%)

1 ägg

3/4 dl socker

1 tsk vaniljsocker

Låt ananasen rinna av väl i en sil eller ett durkslag.

Blanda ingredienserna till degen (rör ner bakpulvret i mjölet först) i matberedare och tryck ut i en smord pajform.

Blanda crème fraiche, ägg, socker och vaniljsocker och rör sedan ner ananasen.

Lägg fyllningen i pajskalet och grädda i ugn 30-40 min.

Servera pajen (gärna lite ljummen) med vaniljsås eller glass.

Efterrätt

Efterrätt2

Tagged with:
Publicerat i Efterrätt och fika, Förrätt, Kyckling, Recept

Kommentera

