Fläskfilégratäng

Jag har sagt det förr, och kommer att säga det många gånger igen… Jag är väldigt svag för krämiga gratänger! Den här hittade jag här, hos en av finalisterna i Sveriges mästerkock.

Den här gratängen var jättegod, väldigt smakrik utan att vara alltför het, men det var ett medvetet val. Den går att göra mycket hetare än jag gjorde den. Jag minskade ner på purjolöken, den röda chilin och sambal oelek jämfört med ursprungsreceptet och har skrivit ursprungsmåtten inom parantes.

Jag lade dessutom till lite crème fraiche, både för konsistensens skull men också för att jag tycker att det är gott komplement med lite syrlig smak till grädde.

Välj själv!

DSC_0303

Fläskfilégratäng

4 port

500 g fläskfilé

1 msk soja

1 halv liten röd chili utan kärnor (1 st med kärnor)

1 halv purjolök (1 hel)

2 msk vetemjöl

1 dl grädde

0,5 dl crème fraiche

1 dl chilisås

2 dl vatten

1 köttbuljongtärning

1/2 tsk sambal oelek (1/2 msk)

riven ost

Strimla purjolöken och fläskfilén. Hacka chilin fint.

Stek fläskfilén i lite smör så att den får lite stekyta. Lägg i purjolök och chili och låt de fräsa med tills de är mjuka.

Blanda ner vatten, soja och buljongtärning och koka ett par minuter tills tärningen löst upp sig. Häll i chilisås, grädde, mjöl och sambal oelek. Koka i ca fem minuter tills såsen tjocknat lite. Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer av sambal oelek om ni vill ha mer styrka. Strö över riven ost av valfri sort och gratinera i ugn på 225 grader tills osten har fått fin färg, ca 20 min.

DSC_0299

Servera med ris eller couscous.

Mmmmm så gott en lördagskväll!

DSC_0302

Tagged with:
Publicerat i Recept

Kommentera

